Water Children

“Al in de eerste minuten zet Aliona van der Horst de relatie met de toeschouwer op scherp.”
★★★★
– NRC next

“Is het Mukaijama’s kunst die de dichters in mensen wakker maakt of is het de intimiteit die Van der Horst weer te creeeren, die de verhalen bovendien prachtig illustrieet, structureert en voorziet van een emotionerende climax?”
★★★★
 – de Volkskrant

Het wonder van de vruchtbaarheid is eigenlijk altijd een wonder gebleven. In tal van culturen heeft het geleid tot bijzondere rituelen, om de goden gunstig te stemmen, om het verdriet te verzachten, om hoop te blijven koesteren. Ze geven vorm aan emoties die moeilijk in woorden te vatten zijn.
Filmmaakster Aliona van der Horst volgde het spoor van de eigenzinnige Nederlands-Japanse pianiste Tomoko Mukaiyama die rond het thema vruchtbaarheid een enorm kunstwerk maakte. Opgetrokken uit duizenden witte jurkjes creëerde zij een kathedraalachtige ruimte waarin bezoeksters en bezoekers, als in een ritueel, ronddwaalden, verstilden en tot intieme ontboezemingen kwamen. Over kinderen die wel of niet kwamen, over seksualiteit en de gemaakte keuzes.
Dit leidde de filmmaakster vervolgens naar boeddhistische rituelen rond vruchtbaarheid, zoals dat van de ‘waterkinderen’: voor te vroeg geborenen, dood geborenen, nooit geborenen. Want waterkinderen, zo zegt een Japanse moeder, zijn óók echte kinderen.
De Goldbergvariaties van Bach die in de film klinken, krachtig en sensueel geïnterpreteerd door pianiste Tomoko Mukaiyama, tillen de individuele verhalen subtiel naar het universele.
Zie ook www.waterchildren.nl